او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

خدایا ما را از منتظران حقیقی اش قرار ده
او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

خدایا ما را از منتظران حقیقی اش قرار ده

برخی از آداب غذا خوردن دراسلام :

 

*** نیم ساعت قبل از غذا، یک لیوان آب را در سه جرعه بنوشید.

 

**** وقتی کاملاً گرسنه شدید غذا میل کرده و قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.

 

*** قبل از غذا حتماً دست­ها را با صابون بشویید.

 

** ابتدا به زیبایی­های سفره نگاه کنید و رازقیتِ خداوند را یادکنید.

 

*** در اوّل غذا بسم­ الله بگویید ولی اگر سر یک سفره چند جور غذا باشد، در وقت خوردنِ هر کدامِ آن­ها گفتن بسم الله مستحب است.

 

* با دست راست غذا بخورید.

 

**** قبل از غذا و بعد از غذا دو بار انگشت خود را به نمک بزنید و به دندان­های خود بکشید. این کار باعث خنثی شدن محیط اسیدی دهان و سالم ماندن دندان­ها و رفع بسیاری از بیماری­های معده می­شود. در روایاتِ اسلامی آمده است که این کار 70 نوع بیماری را دفع می­کند که کوچکترین آن­ها جذام، پیسی و جنون است.

 

*** دو وعده غذا در ابتدای روز و ابتدای شب میل کنید و اگر عادت به خوردن ناهار دارید آن را سبک میل کنید.

 

**** غذا را خوب بجوید، این عمل باعث تحریک بیشتر مرکز سیری در هیپوتالاموس مغز و احساس سیری می­شود. همچنین باعث ترشح کامل غدد بزاقی و هضم غذا و ضد عفونی فضای دهان می­شود.

 

* محیطی آرام و با نشاط در حین غذا خوردن ایجاد کنید. (موقعی که غذا میل می­کنید تلویزیون را خاموش کنید.)

 

** بعضی از غذاها را با سه انگشتِ دست راست (انگشت شست، اشاره و وسط) میل نمایید، این کار باعث می­شود با  برداشتن لقمه­های کوچک در حدود نصف غذای معمول احساس سیری کنید. (بعلاوه بدون هیچ تعارف و روشنفکر بازی اینکار سنت پیغمبر و ائمه می­باشد.!!!)

 

** از غذاهای گیاهی که با بدن ما سازگارترند بیشتر مصرف کنید. (امروزه زندگی مدرن باعث شده تا تنوع و حجم سبزیجات در وعده­های غذایی، معمولاً کمتر از میزان مورد نیاز ما باشد.)

 

*** با آرامش و به آهستگی غذا بخورید. اهمیت این موضوع به قدری است که طبق فرمایش امام رضا علیه السلام مدت زمانی که سر سفره­ی غذا می­مانید جزو عمر محسوب نمی­شود. (این حدیث بر شدت ضرر سریع خوردن تأکید می­کند و صد البته طبق قاعده­ی کلّیِ خیرالأمور اوسطها نباید بیش از زمان متعارف هم وقت صرف خوردن غذا کرد)

 

** میزبان پیش از همه شروع به غذا خوردن کرده و بعد از همه از خوردن دست بکشد. (این عمل هم جزو سنتِ معصومین است و ادب میزبان است که با این کار میهمان را از معذوریت در می­آورد و باعث احساس راحتی میهمان می­شود.)

 

** اگر چند نفر سر سفره نشسته­اند هر کس از غذای جلوی خودش بخورد و هنگام غذا خوردن از نگاه کردن به غذا خوردن دیگران بپرهیزد. (این­ها هم از سنت معصومین است.)

 

**** به هنگام غذا خوردن حجم معده را سه قسمت در نظر گیرید و یک قسمت را برای غذا یک قسمت را برای آب و یک قسمت را برای هوا بگذارید تا عمل گوارش در معده به خوبی انجام شود.

 

** آنچه از سفره بیرون می­ریزد جمع کنید و بخورید، ولی اگر در بیابان، دشت و ... غذا می­خورید، مستحب است آنچه می­ریزد برای پرندگان و حیوانات بگذارید. (این ها هم از سنت معصومین است)

امّا حقیقت این عمل چیست که باید آنچه بیرون می ریزد را هم خورد امیدوارم با خواندن حدیث زیر تا حدی موضوع مشخص شود:

(الکافى) با استناد به امام صادق (علیه السلام) مى‏نویسد: پیامبرى به نام دانیال بود که روزى با دادن قرص نانى به صاحب یک کشتى از او خواست تا او را سوار کشتى کند، امّا صاحب کشتى گرده نان را پرتاب کرد و گفت: نان به چه کار من مى‏آید؟ نان آنقدر فراوان است که زیر پا لگدمال مى‏شود، وقتى دانیال این امر را مشاهده کرد، دست به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا، نان را گرامى بدار، دیدى که این بنده با نان چه کرد؟ در اثر این دعا خداوند به آسمان فرمان داد که باران نبارد و به زمین وحى نمود که مانند سفال خشکیده شود، در نتیجه قحطى فرا رسید تا آنجا که مردم به جان یک دیگر افتادند تا همدیگر را بخورند! چنانچه دو زن که هر دو فرزند کوچک داشتند با هم قرار گذاشتند روز اوّلى بچه اوّل و روز دوّم بچه دیگرى را بخورند، چون کودک اوّل را خوردند و نوبت به دوّمى رسید، مادرش امتناع کرد، پس براى مرافعه نزد دانیال رفتند و مطلب را به او ابلاغ کردند، دانیال با شنیدن این ماجرا گفت: یعنى امر گرسنگى شما به اینجا رسیده که کودکان خود را مى‏خورید؟ آن وقت دست به آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا فضل و رحمت خود را به ما باز گردان و بیگناهان و کودکان را به گناه صاحب آن کشتى و بى‏حرمتى او به نعمت خود، عذاب مکن.

پس خداوند تعالى به آسمان فرمان داد تا بر زمین ببارد و به زمین فرمان داد: اى زمین براى روزى خلقم خیر خود را برویان، چون من به کودکان صغیرشان رحمت نمودم.                          قصص الأنبیاء(قصص قرآن)، ص: 605

 

*** بعد از غذا، خداوندِ عالم را با صدای بلند حمد کنید و انگشتان را بلیسید وسپس دست خود را بشویید و با دستمال خشک کنید. (این­ها هم جزو سنت معصومین است.)

 

**** بعد از غذا خلال کنید.(خلال کردن از سنت­های بسیار معروف رسول خدا در آداب مربوط به غذا خوردن می­باشد.)

 

*** نان را در زیر ظرف غذا نگذارید و آن را با قیچی یا چاقو نبرید.

 

*** گوشتی که به استخوان چسبیده به گونه ای پاک نکنید که چیزی به آن نماند. (سهمی است که سایر موجودات از روزی شما دارند.)

 

**** در حال جنابت نخورید و نیاشامید که موجب پیسی و فقر می شود.

 

** با دست چپ غذا نخورید

 

**** پیش از آشامیدن آب ((بسم الله)) و بعد از آن ((الحمدلله)) بگویید.

 

*** آب را به سه نفس بنوشید.

 

*** در روز ایستاده و در شب نشسته آب بنوشید.

 

** از ظروف شکسته چیزی نخورید.

 

**** بعد از آشامیدن آب  حضرت ابی عبدالله  علیه السلام و اهل بیت ایشان را یاد کنید و قاتلان آن حضرت را لعنت نمایید.

 

** به هنگام رسیدن میوه ی نوبر خدا را سپاس گویید.

  

** در ظروف طلایی و نقره ای نخورید و نیاشامید.

و....

برای تفصیل آداب غذا خوردن در اسلام می­توانید به کتاب­های سنن النبی، طب النبی و طب الرضا و احادیث پزشکی تألیف آقای ری­شهری مراجعه فرمایید. همچنین در کتاب امالی شیخ صدوق، بحارالانوار علامه مجلسی و

***********************************************

نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد جمعه 14 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:08 ق.ظ

خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد