فخر الدین طریحی در اثر معروف خود در باب لغت، یعنی مجمع البحرین در توضیح «حَنّان» که یکی از اسمای حسنای الهی است، حدیث ذیل را از مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل کرده است:
قَد سُئِلَ عَن الحَّنان و المَنّان
فقال علیه السلام:
اَلحَنّان هُوَ الَّذی یَقبل على مَن أََعرَض عَنهُ و...[1]
حنان کسی است که روی میآورد به سوی کسی که از او دوری میگزینند.
سخنانی از عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان
الله تعالی علیه در همین خصوص، برگرفته از آیات و روایات:
زندگی سرمایه آخرت است، با این زندگی باید آنجا را درست کرد. خودش آنجا خود به خود
درست نمیشود[2].
میگویند خدا کریم است.
بله خدا کریم است که این همه انبیا و ائمه را فرستاده است، [عقل
و وجدان به شما داده است] تا شما را متوجه کند تا عمل کنید برای آخرت.
اَلْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لاَ حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لاَ عَمَلَ[3].
اگر شما باور داری که نشئه آخرتی هست، بدان هر قدمی که برداری نوشته شده.
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ[4]»
البته برخی گفتهاند که اثرش را میبیند، نه اصلاً خودِ عمل
را میبیند!
توبه اگر نبود که اصلاً نجات پیدا نمیکردیم!
خدا به آدم صفی الله اجر عظیم بدهد که به فکر بچههایش بود.
[خطاب به خدا گفت:]
خدایا تو شیطان را در خون و پوست من جاری کرده برای بچههایم
چه گذاشتی؟
خدا رحمتشان کند اینها را، به فکر ما بودند.
خدا در پاسخ به او فرمود: کسی حسنه بیاورد، ده برابر به او
میدهیم، کسی گناه کرد همان یک گناه[5]. تازه
آن گناه را هم هفت ساعت مهلت میدهند، که شاید توبه کند، مَلَک دست را به مَلَک
دست چپ میگوید آن هفت ساعت را ننویس بلکه توبه کند[6].
خوب بشر چقدر بیهمت است که با این وضع باز هلاک شود[7].
یک کار حسنه تو کردی، ده برابر مینویسند.
نیت آن کار خوب را کردی، یک برابرش را مینویسند.
گناه که میخواهی بکنی، برای نیت و ارادهات چیزی نمینویسند[8].
گذشت چقدر؟
معنی کَرَم خدا یعنی این.
باز اگر فریب خوردی، گول خوردی، باز توبه را گذاشته، تا
هفت ساعت اگر توبه کردی نمینویسند.
حتی بعضی گناهان، حدیث هست که اگر بعد از چند سال به یادش بیافتد، مثلاً یک گناهی
هست سی، چهل سال پیش کرده، بعد از چهل سال یادش میافتد، ندامت میکشد، محو میشود
از نامه عملش[9].
خدا آقاست.
این خدا را باید دورش چرخید!
باید فدایش شد.
هر کس باید به
خودش نگاه کند، بچه عزیز انسان، چند بار مخالفت پدرش را بکند او را دور میاندازد.
آنوقت پدر تازه احتیاج دارد به این بچه، اما خدا احتیاجی نداره به این بنده[10]، این
همه گذشت داره.
حدیث دارد، بندهای که میآید طرف من و توبه میکند، منِ خدا از کسی که راحلهاش
را در شب تاریک گم کرده و بعد پیدا میکند بیشتر خوشحال میشوم[11]. با
اینکه خدا احتیاجی به ما ندارد!
باید فکر کرد، این خدا را از روی محبت[12]
پرستش کرد. نه از طمع بهشت و ترس جهنم[13] و...
تو وظیفهات را انجام بده، بگو من مملوکم، خودَش میداند با من چه کند، دیگر برای
خدا تکلیف تعیین نکنیم[14]!
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن.
که دوست خود روش بنده پروری داند[15].
[1] مجمع البحرین (فخر الدین طریحی): ج۱، ص۵۹۱
[2] مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام: قَدْ تَکَفَّلَ لَکُمْ بِالرِّزْقِ وَ أُمِرْتُمْ بِالْعَمَلِ فَلَا یَکُونَنَّ الْمَضْمُونُ لَکُمْ طَلَبُهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَیْکُمْ عَمَلُهُ مَعَ أَنَّهُ وَ اللَّهِ لَقَدِ اعْتَرَضَ الشَّکُّ وَ دَخِلَ الْیَقِینُ حَتَّى کَأَنَّ الَّذِی ضُمِنَ لَکُمْ قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ وَ کَأَنَّ الَّذِی قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ قَدْ وُضِعَ عَنْکُمْ. «فرازی از خطبه 114 نهج البلاغه»
خدا رزق شما را تعهد کرده و شما فقط مأمورید که انجام وظیفه کنید. بنابر این نباید امری که برایتان ضمانت شده (یعنی کسب تقوا و توشه آخرت) بیشتر از کاری که انجامش برای شما واجب شده است در نظرتان اهمیت داشته باشد. به خدا سوگند، تردید روی آورده و یقین فاسد گردیده است و کار به جایی رسیده که گویا آنچه که برای شما ضمانت شده تحصیلش بر شما واجب است و آنچه واجب گردیده (یعنی کسب تقوا و توشه آخرت) از شما ساقط شده است.
[3] مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: امروز روز عمل است و حسابی در کار نیست و فردا روز حساب است و عملی در کار نیست. (امالی (شیخ مفید): ج1، ص92)
[4] (سوره زلزال – آیات 7 و 8): پس هر کس هموزن ذرّهای کار خیر انجام دهد آن را میبیند! و هر کس هموزن ذرّهای کار بد کرده آن را میبیند!
[5] لَمَّا أَعْطَى اَللَّهُ إِبْلِیسَ مَا أَعْطَاهُ
مِنَ اَلْقُوَّةِ قَالَ آدَمُ یَا رَبِّ سَلَّطْتَ إِبْلِیسَ عَلَى وُلْدِی وَ
أَجْرَیْتَهُ مِنْهُمْ مَجْرَى اَلدَّمِ فِی اَلْعُرُوقِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَا
أَعْطَیْتَهُ فَمَا لِی وَ لِوُلْدِی قَالَ لَکَ وَ لِوُلْدِکَ اَلسَّیِّئَةُ
بِوَاحِدَةٍ وَ اَلْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا قَالَ یَا رَبِّ زِدْنِی قَالَ
اَلتَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ إِلَى أَنْ تَبْلُغَ اَلنَّفْسُ اَلْحُلْقُومَ قَالَ یَا
رَبِّ زِدْنِی قَالَ... (وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی): ج16، ص88)
وقتی آدم علیه السّلام آنچه را خداوند به ابلیس عطا کرد مشاهده کرد گفت: پروردگارا
!شیطان را بر فرزندانم مسلط کردهاى و آن را چون خون در رگ ایشان جریان دادهاى
و آنچه قدرت و قوت بود به او بخشیدهاى، پس من و فرزندانم چه کنیم؟! خداوند
فرمود: براى تو و فرزندانت نیز در مقابل یک بدى یک پاداش بد و در مقابل یک نیکى ده
پاداش نیک قرار دادهام. آدم گفت: خدایا عطایت را بر ما بیفزا. خدا فرمود: توبه را
آنقدر بر شما گستردهام که تا هنگام به حلق رسیدن روح مىتوانید از آن استفاده
کنید. آدم گفت: خدایا عطایت را بر ما بیفزا. خدا فرمود:...
[6] رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: صاحِبُ الْیمینِ امیرٌ عَلی صاحِبِ الشِّمالِ، فَاذا عَمِلَ الْعَبْدُ سَیئَةً قال صاحِبُ الْیمینِ لِصاحِبِ الشِّمالِ لا تَعْجَلْ وَ انْظُرْهُ سَبْعُ ساعاتٍ فَانْ مَضَتْ سَبْعُ ساعاتٍ وَ لَمْ یسْتَغْفِرْ، قال: اکتُبْ فَما اقَلَّ حَیاءُ هذَا الْعَبْدِ. (وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی): ج11، ص355)
ملک دست راست (که ثبت کننده حسنات انسان است) بر ملک دست چپ (که ثبت کننده گناهان انسان است) حاکم است، وقتی بندهای مرتکب گناه میشود، ملک دست راست به ملک دست چپ میگوید: عجله نکن و هفت ساعت او را مهلت بده، پس اگر هفت ساعت گذشت و استغفار ننمود، میگوید: بنویس که چقدر حیاء این بنده کم است.
[7] حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ کَانَ عَلِیُّبْنُالْحُسَیْنِ (علیه السلام) یَقُولُ وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ هَذَا قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ مَنْ جاءَ بِالحسنةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزی إِلَّا مِثْلَها فَالحسنهًْ الْوَاحِدَهًُْ إِذَا عَمِلَهَا کُتِبَتْ لَهُ عَشْراً وَ السَّیِّئَهًُْ الْوَاحِدَهًُْ إِذَا عَمِلَهَا کُتِبَتْ لَهُ وَاحِدَهًًْ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ یَرْتَکِبُ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَیِّئَاتٍ وَ لَا یَکُونُ لَهُ حَسَنَهًٌْ وَاحِدَهًٌْ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَیِّئَاتِهِ. (معانی الاخبار (شیخ صدوق): ج1، ص248)
امام سجّاد (علیه السلام) میفرمود: وای بر کسی که یکانهای او بر دهگانهایش غلبه کرده است. به ایشان عرض شد: «منظورتان چیست»؟ حضرت فرمود: «مگر نشنیدی خدای عزّوجلّ میفرماید: «مَن جَاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَی إِلاَّ مِثْلَهَا - هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید»؟ اگر بنده یک حسنه انجام دهد، ده حسنه برای وی نوشته میشود و اگر یک عمل بد انجام بدهد، یک عمل بد برای او به ثبت میرسد. به خدا پناه میبریم از کسی که در یک روز ده سیّئه از او سر بزند درحالیکه یک حسنه هم نداشته باشد تا حسناتش بر سیّئاتش غلبه کند.
و قیل له: یوما: إنّ الحسن البصری
قال: لیس العجب ممّن هلک کیف هلک و إنّما العجب ممّن نجا کیف نجا، فقال علیه
السلام: «أنا أقول: لیس العجب ممّن نجا کیف نجا، و إنّما العجب ممّن هلک کیف هلک
مع سعة رحمة اللّه تعالى». (إعلام الوری (شیخ طبرسی): ج1، ص489)
روزى خدمت حضرت امام سجاد علیه السلام عرض
کردند: حسن بصرى میگوید: کسى که هلاک شده جای تعجب ندارد، بلکه تعجب از آن کسى
است که نجات پیدا کرده، حضرت فرمود: من هم مىگویم: کسى که نجات پیدا کرده تعجب
ندارد، بلکه از کسى باید تعجب کرد که چگونه هلاک شده با این رحمت بسیار وسیع و
گسترده الهی.
[8] حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی جَعَلَ
لآِدَمَ (علیه السلام) ثَلَاثَ خِصَالٍ فِی ذُرِّیَّتِهِ جَعَلَ لَهُمْ أَنَّ مَنْ
هَمَّ مِنْهُمْ بِحَسَنَهًٍْ أَنْ یَعْمَلَهَا کُتِبَتْ لَهُ حَسَنَهًٌْ وَ مَنْ هَمَّ
بِحَسَنَهًٍْ فَعَمِلَهَا کُتِبَتْ لَهُ بِهَا عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مَنْ هَمَّ
بِالسَّیِّئَهًِْ أَنْ یَعْمَلَهَا لَا یُکْتَبُ عَلَیْهِ وَ مَنْ عَمِلَهَا
کُتِبَتْ عَلَیْهِ سَیِّئَهًٌْ وَاحِدَهًٌْ. (تفسیر عیاشی: ج1، ص387)
همانا خدای تبارکوتعالی در نسل آدم سه ویژگی قرارداده است: یکی آنکه اگر کسی
از آنان قصد کند حسنهای را انجام دهد، امّا آن را انجام ندهد، برای او حسنه نوشته
میشود و هرکه قصد انجام حسنه را داشته باشد و آن را انجام بدهد، ده حسنه برای
وی ثبت میشود. و هرکه قصد ارتکاب گناهی را داشته باشد، امّا آن را مرتکب نشود،
برای او گناهی نوشته نمیشود؛ امّا اگر آن را مرتکب شود، همان یک گناه برای وی
به ثبت میرسد.
[9] حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ إِذَا أَذْنَبَ
ذَنْباً أَجَّلَهُ اللَّهُ سَبْعَ سَاعَاتٍ فـَإِنِ اسـْتـَغـْفـَرَ اللَّهَ لَمْ یـُکـْتـَبْ
عـَلَیـْهِ شـَیءٌ وَ إِنْ مـَضَتِ السَّاعَاتُ وَ لَمْ یسْتَغْفِرْ کـُتِبَتْ
عَلَیهِ سَیئَةٌ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیذَکَّرُ ذَنْبَهُ بَعْدَ عِشْرِینَ
سَنَةً حَتَّى یسْتَغْفِرَ رَبَّهُ فَیغْفِرَ لَهُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَینْسَاهُ
مِنْ سَاعَتِهِ. (الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج 2، ص437)
بنده مؤمن چون گناه کند خداوند او را هفت ساعت مهلت دهد، پس اگر از خدا
آمرزش خواست چیزى بر او نوشته نشود و اگر این ساعتها گذشت و آمرزش نخواست گناه
نوشـته شود، و همانا مؤمن پس از بیست سال بیاد گناهش میافتد تا از خدا آمرزش
خواهد و خدا گناهش را بیامرزد، و کافر همان ساعت گناهش را فراموش کند [و دیگر
هم به گناهش فکر نمیکند.]
[10]«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ (سوره فاطر – آیه 15) اى مردم، همه شما به خدا نیازمندید. اوست بىنیاز و ستودنى.»
[11] حضرت امام محمد باقر علیه السلام: إنَّ اللّه َ تعالى أشَدُّ فَرَحا بتوبةِ عبدِهِ مِن رجُلٍ أضَلَّ راحِلَتَهُ و زادَهُ فی لیلةٍ ظَلْماءَ فوجَدَها ، فاللّه ُ أشَدُّ فَرَحا بتَوبَةِ عبدِهِ مِن ذلکَ الرّجُلِ براحِلَتِهِ حِینَ وجَدَها. (الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج2، ص435)
شاد شدن خداوند از توبه بندهاش بیشتر است تا شاد شدن مردى که در شبى تار شتر و رهتوشه خود را گم کند و سپس آن را بیابد. خداوند از توبه بنده خود شادتر مىشود تا آن مرد که از پیدا کردن شتر خود شادمان مىگردد.
رسول خدا حضرت محمد مصطفی
صلی الله علیه و آله: لَلّهُ أفْرَحُ بتَوبةِ عبدِهِ مِن العَقیمِ الوالِدِ، و مِن
الضّـالِّ الواجِدِ ، و مِن الظّمآنِ الوارِدِ. (کنز العمّال (متقی هندی): ح 10165)
هر آینه شادى خداوند از توبه بنده خود بیشتر است تا شادى نازایى که بچّه مىآورد و
گمکردهاى که گمشده خود را مىیابد و تشنهاى که به آب مىرسد.
[12] مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِلهی لَمْ یَکُنْ لی حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ اِلاّ فی وَقْت اَیْقَظْتَنی لِمَحَبَّتِکَ وَ کَما اَرَدْتَ اَنْ اَکُونَ کُنْتُ فَشَکَرْتُکَ بِاِدْخالی فی کَرَمِکَ وَ لِتَطْهیرِ قَلْبى مِنْ اَوْساخِ الْغَفْلَةِ عَنْک. (اقبال الاعمال (سید بن طاووس):ج2، ص686 – فرازی از مناجات شعبانیه) خداوندا، من قدرت نداشتم که از معصیت و نافرمانى تو فاصله بگیرم جز در هنگامى که مرا متوجّه محبّت خود نمودى و با محبتت بیدار ساختى و آنگونه شدم که میل تو بود. پس تو را سپاس مىگویم که مرا در کرمت وارد ساختى و قلبم را از چرکهاى غفلت پاک نمودى.
[13] حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: إِنَّ اَلْعُبَّادَ ثَلاَثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْکَ عِبَادَةُ اَلْعَبِیدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى طَلَبَ اَلثَّوَابِ فَتِلْکَ عِبَادَةُ اَلْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْکَ عِبَادَةُ اَلْأَحْرَارِ وَ هِیَ أَفْضَلُ اَلْعِبَادَةِ. (الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج2، ص84) عبادتکنندگان بر سه گونهاند گروهى خدا را از جهت خوف و ترس عبادت میکنند که این عبادت بردهگان است. گروه دیگرى خداوند متعال را به منظور رسیدن به ثواب عبادت میکند که این هم عبادت اجیرها و کارگران (تاجران) است.گروهى هم خداوند را از روی محبت و دوستى عبادت میکنند که این عبادت، عبادت آزاد مردان است و این قسم عبادت بهترین اقسام عبادات است.
[14] خداوند متعال به حضرت داوود علیه السلام وحى فرمود: یا داوُودُ! تُریدُ وَ اُریدُ وَ لایَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ
لِما اُریدُ اَعْطَیْتُکَ ما تُریدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُریدُ اَتْعَبْتُکَ
فیما تُریدُ وَ لا یَکُونُ اِلاّ ما اُریدُ. (التوحید (شیخ صدوق): ص 337)
اى
داوود! تو خواست و ارادهاى داری، من هم خواست و ارادهای، ولى جز آنچه من مىخواهم
محقق نمىشود. پس اگر تسلیم آنچه من مىخواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى
عطایت مىکنم. امّا اگر تسلیم آنچه من مىخواهم نشوى، در آنچه خودت مىخواهى تو را
به رنج مىافکنم و جز آنچه هم که من بخواهم نخواهد شد.
[15] بیتی از غزل 177 دیوان خواجه حافظ شیرازی
بسیار عالی.
خدا به شما توفیق روز افزون بده