آیا موسیقی غذای روح است؟!
گفت: موسیقی غذای روح است!
پاسخ داد: غذا یعنی چیزی که عامل حیات است، با این تعبیر شما، یعنی چیزی
در حد غذا، برای روح مفید و لازم بوده، اما در یک فراموشی کلی، خدا و انبیا
و ائمه علیهم السلام، که همگی به دنبال حیات و تعالی روح انسان بودند،
فراموش کردند که کمترین توصیهای به آن بکنند؟!
آیا حدیثی در مورد منفعت موسیقی موجود هست؟
⬅ پاسخ اسلام کوئست: در مورد آواز خوش، روایاتی وجود دارد که صدای زیبا را
تحسین کرده است... اما در مورد نواختن با آلات موسیقی، باید اذعان کرد در
روایات، منفعتی که از این ناحیه باشد ذکر نشده است.
لینک منبع:
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa4168
اما تا دلتان بخواهد در مذمّت گوش دادن به نوای ساز و نهی از نواختنش در روایات مطلب وجود دارد!
استفتا از فقیه عارف، عالم عامل، آیت الله بهجت رضوان الله علیه:
اگر شنیدن موسیقى و یا غنا انسان را به یاد خداوند متوجه کند، آیا شنیدن آن مانعى دارد؟
⬅ ج. انسان با عملى که مورد رضاى خداوند نیست، نمىتواند به یاد خداوند
باشد و چنین امورى نمىتواند موجب تغییر حکم شرعى موسیقى و غنا باشد.
لینک منبع:
https://nan.kowsarblog.ir/%D9%85%D9%88%D...8%B1%D9%87
مرحوم امام خمینی رضوان الله علیه:
«... از جمله چیزهایى که باز مغزهاى جوانها را مخدر است و تخدیر مىکند
موسیقى است. ...دستگاه تلویزیون یا دستگاه رادیو که آموزنده باید باشد،
قدرت بدهد به جوانهاى ما، جوانهاى ما را نیرومند کند، نباید دستگاه
تلویزیون جورى باشد که ده ساعت موسیقى بخوانند. جوانى که نیرومند هست از
نیرومندى برگردانند به یک حال خمار و به یک حال خلسه، مثل همان تریاک
مىماند. این هم اینقدر با او فرق ندارد، این یک جور خلسه مىآورد، آن
یک جور خلسه مىآورد. اینها باید تبدیل بشود. اگر بخواهید مملکتتان یک
مملکت صحیح باشد، یک مملکت آزاد باشد، یک مملکت مستقل باشد، مسائل را از
این به بعد جدى بگیرید. رادیو و تلویزیون را تبدیلش کنید به یک رادیو و
تلویزیون آموزنده، موسیقى را حذف کنید. نترسید از اینکه به شما بگویند که
ما موسیقى را که حذف کردیم کهنهپرست شدیم! باشد ما کهنهپرستیم! از این
نترسید. همین کلمات نقشه است براى اینکه شماها را از کار جدى عقب بزنند
... اینکه مىگویند که اگر چنانچه موسیقى در رادیو نباشد آنها مىروند
از جاى دیگر مىگیرند موسیقى را، بگذار بگیرند از جاى دیگر، شما عجالتا
آلوده نباشید؛ آنها هم کم کم برمىگردند به اینجا. ? این عذر نیست که اگر
موسیقى در رادیو نباشد، آنها مىروند از جاى دیگر موسیقى مىگیرند. حالا
اگر از جاى دیگر موسیقى بگیرند، ما باید به آنها موسیقى بدهیم؟! ما باید
خیانت بکنیم؟! این خیانت است به یک مملکتى، خیانت است به جوانهاى ما. این
موسیقى را حذفش کنید به کلى، عوض این یک چیزى بگذارید آموزنده باشد.
کمکم مردم را و جوانهاى ما را عادت به آموزندگى بدهید؛ از آن عادت خبیثى
که داشتند برگردانید.
صحیفه نور (9 / 200- 205)؛ قم- 30 تیر 1358، سخنرانی در جمع کارکنان رادیو دریا)
لینک منبع:
https://lib.eshia.ir/11150/9/199
رهبر معظّم انقلاب آیت الله خامنهای حفظه الله: ...یک سؤال دیگری از ما
پرسیدند، که این سؤال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند
پرسیدند که: چرا شما اجازه نمیدهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان
داده بشود؟ آنجا یک نفر بالاخره سنتور دارد میزند مثلاً، ویالون دارد
میزند، صدایش به گوش میآید، امّا شما نمایش ابزارش را اجازه نمی دهید،
این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است. این تَهَتُّک است
نفس نشان دادن این آلات در سیمای عمومی کشور که همه میبینند، خود این،
نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبۀ این اشیاء در جامعه است. این را
ما از مذاق شرع به کلّی دور میبینیم. لذاست که آن را اجازه ندادیم. هر آن
چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور، لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد.
حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی حرام در جامعه وجود
نداشت؛ یعنی موسیقیدانهای مسلمان متعبّد متدیّنی پرورش پیدا کردند که
آنچه پخش میکنند، موسیقی غیر حرام است، موسیقی غیر لهوی است، بلکه مقرّب
الی الله است، اگر به آنجا رسیدیم، آن وقت بگوییم: آموزشگاه هم تشکیل
بدهند، نمایشگاه هم تشکیل بدهند. امروز آنطورها نیست، امروز وضع موسیقی در
کشور، وضع مطلوبی نیست. همچنان موسیقی لهوی مضلّ بر موسیقی غیر لهوی غلبه
دارد. بنابراین، در این شرایط هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، به
نظر ما جایز نیست.»
درس خارج فقه (جلسه ۳۲۰) در مبحث غنا و کتاب غنا و موسیقی انتشارات انقلاب اسلامی صفحه ۴۸۹
لینک منبع:
https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=30445
دو استفتا هم از رهبر معظّم انقلاب در باب موسیقی:
آیا میتوان مصرف موسیقی حرام را برای امری مهمتر، همچون مقابله با هجوم
فرهنگی و سیاسی غرب برای مدّتی یا برای مردم منطقهای جایز دانست؟
جواب: این تشخیص، تشخیص غلطی است؛ اینکه تصوّر کنیم حرامی را مدتی در
جامعه رواج دهیم، به خیال اینکه بعد از مدتی، آن را جمع میکنیم و آن
تهاجم فرهنگی هم انجام نمیگیرد، **از خطاهای فاحش است.** متأسفانه گاهی
بین اهل فرهنگ نیز چنین تدبیرهای غلطی دیده میشود. (مکاسب محرمه، ج۳۲۳،
ص۴)
اجرای موسیقی حلال یا پخش آن از صدا و سیما در روزهای سوگواری چه حکمی دارد؟
جواب: اگر عرفاً از این عمل، هتک فهمیده شود، مسلّماً حرام است؛ مثلاً اگر
شب عاشورا آهنگی پخش شود که در فرهنگ عمومی مردم، هتک حرمت تلقّی شود،
این موسیقی حرام است. امّا اگر هتک حرمت تلقّی نشود، فی نفسه امر محرّمی
نیست. اگرچه بهتر است تا جاییکه امکان دارد، این چیزها را از ساحت مراسم
دینی دور کنند. (مکاسب محرمه، ج۳۲۳، ص۵)
لینک منبع:
https://www.leader.ir/fa/book/173?sn=30446