-
وفای به عهد، دین و ایمان و ظهور
شنبه 8 مهرماه سال 1402 11:43
بسم الله الرحمن الرحیم قبل از شروع بحث میبایست مقداری دربارهی معنی کلمهی «أصل» در زبان عربی توضیح داده شود: «أصل» در زبان عربی اینگونه تعریف شده است: اصل هر چیز، پایه و قاعدهی آن است، اگر بنا باشد چیزی ارتفاع پیدا کند، باید بر مبنا و آن پایه ارتفاع یافته باشد. همچنین در تعریف اصل گفتهاند: اصل هر چیز آن چیزی است...
-
برخی آثارِ نماز شب بر طبق روایات:
شنبه 1 مهرماه سال 1402 15:47
در روایات، آثار و برکات فراوانی برای نماز شب برشمرده شده؛ در ذیل اجمالاً به برخی از این آثار اشاره میشود: عامل نزدیک شدن به خدا دور کنندهی انسان از گناه و معصت کفارهی گناهان روز برطرف کنندهی بیماری از جسم [1] عامل حفظ صحت و سلامت بدن جلب کننده رضایت خداوند عامل قرار گرفتن در معرض رحمت خداوند (که این امر مهمترین...
-
نقش و کارکرد سلبریتیها در دستگاه ولایت طاغوت
سهشنبه 14 شهریورماه سال 1402 11:44
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم نقش و کارکرد سلبریتیها در دستگاه ولایت طاغوت دوست عزیزی پرسید: " آیا اصلاً چیزی شبیه به این سلبریتیهای امروزی، در زمان معصومین علیهمالسلام هم داشتیم؟ اصلاً این مفهوم که یک سری آدم که به خاطر اغلب، خصوصیات دنیوی و ظاهریشون ممتاز و محبوب میشن چقدر جای بحث...
-
وتر موتور (تنهای تنها شده!)
یکشنبه 1 مردادماه سال 1402 16:04
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش هفتم)
سهشنبه 30 خردادماه سال 1402 09:33
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش ششم)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 18:14
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش پنجم)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 17:25
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش چهارم) آیا در تورات و انجیل کنونی (با وجود این همه تحریف) اثر مشهود و مشخصی از پیامبر و امیرالمؤمنین باقیمانده است؟! (قسمت دوم: طاب طاب در تورات سریانی) قبل از ادامهی بحث ذکر این نکته خالی از لطف نیست که: همچنان که در منابع اهل سنت مطالب فراوانی وجود دارد که با استناد به آن، حقانیت تشیع...
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش چهارم)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 16:31
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش سوم)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 14:50
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم، بخش دوم)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 12:02
-
#حق_با_علیست (قسمت دوم - بخش اول)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 11:19
-
#حق_با_علیست (قسمت اول)
دوشنبه 29 خردادماه سال 1402 11:19
-
غذای روح...؟!
چهارشنبه 10 خردادماه سال 1402 16:44
آیا موسیقی غذای روح است؟! گفت: موسیقی غذای روح است! پاسخ داد: غذا یعنی چیزی که عامل حیات است، با این تعبیر شما، یعنی چیزی در حد غذا، برای روح مفید و لازم بوده، اما در یک فراموشی کلی، خدا و انبیا و ائمه علیهم السلام، که همگی به دنبال حیات و تعالی روح انسان بودند، فراموش کردند که کمترین توصیهای به آن بکنند؟! آیا حدیثی...
-
حکمت ناب (26)
چهارشنبه 24 اسفندماه سال 1401 11:50
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَنْ نَقَلَ إِلَیْکَ نَقَلَ عَنْکَ. هر کس از دیگران نزد تو چیزی نقل کند (و بدگویی ایشان را نزد تو بکند)، از تو نیز نزد دیگران چیزهایی نقل خواهد کرد (و بدگویی تو را هم نزد دیگران خواهد کرد). غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۶۳ حضرت امام سجاد علیه السلام: مَنْ رَمَى اَلنَّاسَ بِمَا...
-
حکمت ناب (25)
چهارشنبه 24 اسفندماه سال 1401 11:17
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: إنّکم إن أطَعتُم سَورَةَ الغَضَبِ أورَدَتکُم نِهایَةَ العَطَبِ. عُقوبَةُ الغَضُوبِ و الحَقُودِ و الحَسُودِ تَبدَأُ بأنفُسِهِم. مِن طَبائعِ الجُهّالِ التَّسَرُّعُ إلَى الغَضَبِ فی کُلِّ حالٍ. اگر از تندىِ خشم فرمان ببرید، شما را به نقطه پایان هلاکت میبرد. کیفر افراد عصبانى و کینهتوز...
-
حکمت ناب (24)
چهارشنبه 24 اسفندماه سال 1401 10:14
مولی امیرالمومنین علی علیه السلام: قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. کار اندک، که بر آن مداومت ورزی، از کار بسیار که از آن به ستوه آیی، امیدوار کنندهتر است. نهجالبلاغه (سید رضی): حکمت۲۷۸، ص۵۲۵ حضرت امام محمد باقر علیه السلام: أَحَبُّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا...
-
حکمت ناب (23)
چهارشنبه 24 اسفندماه سال 1401 10:05
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: بِالحِلمِ عَنِ السَّفیهِ تَکثُرُ الأنصارُ علَیهِ. با حلم ورزیدن و خشمگین نشدن تو در مواجهه با شخص سفیه و نادان، یاوران [تو] علیه او زیاد مىشوند. نهج البلاغه (سید رضی): حکمت ۲۲۴
-
حکمت ناب (22)
سهشنبه 23 اسفندماه سال 1401 13:45
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: العَفْوُ عَنِ المُقِرِّ لاعَنِ المُصِرِّ. عفو گذشت سزاوار کسی است که به خطاهای خود اعتراف و اقرار میکند، نه آن کسی که از تقصیرات و خطاهایش دستبردار نیست و به آن اقرار هم نمیکند. نزهة الناظر (حلوانی): ج۱، ص۵۵ مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ألعَفوُ یُفسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدر...
-
حکمت ناب (21)
سهشنبه 23 اسفندماه سال 1401 13:41
مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَن لَم یَتَعَلَّم فِی الصِّغَرِ لَم یَتَقَدَّم فِی الکِبَرِ1 مَن سَألَ فی صِغَرِهِ أجابَ فی کِبَرِهِ.2 مُروا أولادَکُم بِطَلَبِ العِلمِ.3 کسى که در کودکى نیاموزد، در بزرگسالى پیش نمىافتد. و هر کس در خردسالى بپرسد، در بزرگسالى پاسخ مىدهد. و فرزندانتان را به آموختن دانش، امر کنید....
-
حکمت ناب (20)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 17:18
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: لا یَعدَمُکَ مِن شَفیقٍ سُوءُ الظَّنِّ. بدگمانى، تو را از دوست دلسوز محروم نکند. بحار الأنوار (علامه ملجسی): ج۷۴، ص۱۹۶ - با تفاوت اندک: (لاَ یُعْدِمْکَ مِنْ حَبِیبٍ سُوءُ ظَنٍّ) تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۶۸
-
حکمت ناب (19)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 17:14
قابل توجه همه، به ویژه همسران و والدینِ دارای فرزندِ در سن بلوغ: مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: لا مَحَبّةَ مَع کَثرَةِ مِراءٍ. با وجود مجادلهی زیاد، دوستى و محبّت جایى ندارد. عیون الحکم (لیثی واسطی): ج۱، ص۵۳۱
-
حکمت ناب (18)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 17:10
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: مَن مَدَحَکَ بما لَیسَ فیکَ فَهُو ذَمٌّ لَکَ إن عَقَلتَ. کسى که تو را به آنچه ندارى بستاید، اگر عاقل باشى، این کار [در واقع] نکوهش توست. غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۶۵۷
-
حکمت ناب (17)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 17:08
چرا خیلی از مواقعی که تصمیمات خوبی داریم، غالباً در عملی کردنشان مشکل پیدا میکنیم؟ یعنی عزم و اراده کافی در وجودمان برای عملیاتی شدن خیلی از تصمیمهای خوبمان نداریم. از مهمترین دلایل این مشکل رایج: مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: اللّهوُ یُفسِدُ عَزائمَ الجِدِّ. پرداختن به لهویات، تصمیمات جدّى را...
-
حکمت ناب (16)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 17:03
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: أقرَبُ الآراءِ مِنَ النُّهى، أبعَدُها عَنِ الهَوى. نزدیکترین نظرها به خردمندى، دورترین آنها از هواپرستى (و راحتطلبی) است. غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۹۴
-
حکمت ناب (15)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 11:32
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: لولا التَّجارِبُ عَمِیَتِ المَذاهبُ، و فی التَّجارِبِ عِلمٌ مُسْتَأنَفٌ. اگر تجربهها نبود، راهها پوشیده مىماند و در تجربه [کردن]ها است که دانش جدید بهدست مىآید. الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۸ پ.ن: بشر به همین یک توصیه در رنسانس عمل کرد و بر اساس آن تحول در...
-
حکمت ناب (14)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 11:29
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: مَن قَصَّر فی العملِ ابْتُلی بالهَمِّ. هر کس در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار خواهد شد. نهج البلاغة (سید رضی): حکمت۱۲۷، ص۴۹۱ پ.ن: یعنی این عالم جوری خلق شده است که هر جا پیچاندیم و از کار زدیم و زحمت لازم را نکشیدیم، دیر یا زود گرفتار و پشیمانمان خواهد کرد! بیتردید!
-
حکمت ناب (13)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 01:25
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: الصِّدقُ، یُنجِیکَ و إن خِفتَهُ، الکِذبُ، یُردِیکَ و إن أمِنتَهُ. صداقت تو را نجات مىدهد، هر چند از آن بیمناک باشى؛ و دروغ تو را نابود مىکند، گر چه از آن خطرى براى خود حسّ نکنى. غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۹ حضرت امام سجاد علیه السلام (نوهی امیرالمؤمنین علی بن...
-
حکمت ناب (12)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 01:07
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: المُنافِقُ لنَفسِهِ مُداهِنٌ، و علَى النّاسِ طاعِنٌ. منافق نسبت به خودش مسامحه روا مى دارد ولی در مقابل از مردم خردهگیرى مى کند. غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۱۲ پ.ن: وقتی انسان تقصیرهای بزرگ خودش را نادیده میگیرد و قبول نمیکند و ناچیز میشِمُرَد و در عین حال، به...
-
حکمت ناب (11)
سهشنبه 9 اسفندماه سال 1401 00:53
طوفان فکری یا بارش فکری (به انگلیسی: Brainstorming) یک تکنیک بروز خلاقیت است که در طی آن، با جمعآوری فهرستی از ایدهها که خودبهخود توسط اعضا تولید میشود، برای رسیدن به یک جمعبندی در مورد یک مسئله تلاش میشود. این اصطلاح، اولین بار در سال ۱۹۵۸ توسط الکس آزبورن در کتابی با عنوان تخیل عملی (به انگلیسی: Applied...
-
حکمت ناب (10)
دوشنبه 8 اسفندماه سال 1401 00:17
مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: رَزانَةُ العَقلِ تُختَبَرُ فِی الفَرَحِ وَ الحُزنِ. سنگینى [و سبکى] عقل، در هنگام شادی و غم مشخص میشود. غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۳۸۹ یعنی انسانی موفق است و کمالات انسانی رسیده است که در حالت شادی یا غم بتواند تحت فرمان عقلش عمل کند و عاقلانه تصمیمبگیرد، عاقلانه...